Umowa na usługi marketingowe – co powinna zawierać

Umowa na usługi marketingowe – o czym należy pamiętać?

Total
0
Shares

Sprawdź nasz narzędziownik dla firm B2B!

Nowoczesne systemy CRM

Pipedrive

Pipedrive

Prosty i skuteczny CRM do zamykania szans sprzedaży

Livespace

Livespace

Polski CRM dla małych i średnich firm

Hubspot

Hubspot

Kompleksowa platforma dla marketingu i sprzedaży

Efektywna współpraca z agencją marketingową wymaga starannego przygotowania umowy, która precyzyjnie określi prawa i obowiązki stron oraz zabezpieczy ich interesy. Niniejszy artykuł analizuje kluczowe elementy, które powinny znaleźć się w takiej umowie, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów prawnych istotnych dla przedsiębiorców i inwestorów.

Precyzyjne określenie przedmiotu umowy

Fundamentalnym elementem umowy z agencją marketingową jest jasne zdefiniowanie jej przedmiotu. W przypadku umów z agencjami może on przybierać różne formy prawne, w zależności od charakteru zlecanych działań. W przypadku kompleksowych projektów marketingowych, obejmujących szereg równoległych działań, stosuje się często umowy ramowe, w obrębie której zawierane są poszczególne zlecenia dotyczące konkretnych zadań.

Sprawdź również: 4 kluczowe trendy w marketingu B2B

Prawa i obowiązki stron

Precyzyjne określenie praw i obowiązków stron stanowi fundament prawidłowo skonstruowanej umowy. Do podstawowych obowiązków klienta należy współdziałanie z agencją marketingową oraz terminowa zapłata wynagrodzenia. Warto zawrzeć w umowie klauzulę zwalniającą agencję z odpowiedzialności za nieterminową realizację zadań, jeśli wynika ona z braku współdziałania ze strony klienta.

Obowiązki agencji powinny być szczegółowo opisane w odniesieniu do każdego projektu, z określeniem terminów realizacji poszczególnych zadań. Przekroczenie tych terminów może stanowić podstawę do wysłania monitu, a w skrajnych przypadkach – do wypowiedzenia lub rozwiązania umowy o współpracy.

Sprawdź również: Współpraca z klientem zagranicznym – co musisz wiedzieć?

Wynagrodzenie i rozliczenia z agencją

Umowa powinna precyzyjnie regulować kwestie wynagrodzenia i rozliczeń finansowych. W zależności od skali i długości trwania projektu, możliwe są różne modele rozliczeń – od jednorazowej płatności po zakończeniu działań, po comiesięczne rozliczenia lub płatności w transzach po ukończeniu określonych etapów.

Istotne jest również uwzględnienie w umowie kosztów dodatkowych, takich jak licencje na zdjęcia stockowe czy opłaty za wykorzystanie utworów muzycznych. Przykładowa klauzula dotycząca płatności może brzmieć: ,,Zapłata za wykonane przez wykonawcę prace nastąpi w terminie 7 dni od dnia prawidłowego wystawienia i doręczenia faktury”.

Prawa autorskie i własność intelektualna

W kontekście działań marketingowych kluczowe znaczenie ma uregulowanie kwestii praw autorskich do tworzonych utworów. Umowa powinna gwarantować, że agencja dysponuje prawami autorskimi majątkowymi do wszystkich tworzonych materiałów oraz że nastąpi ich skuteczne przeniesienie na klienta.

Klauzula dotycząca przeniesienia praw autorskich, pod rygorem nieważności, musi być zawarta na piśmie i określać co najmniej zakres przedmiotowy utworów, wynagrodzenie za ich przeniesienie oraz pola eksploatacji. W przypadku wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w procesie twórczym, należy ten fakt wyraźnie zaznaczyć w umowie i odpowiednio zmodyfikować wygenerowane treści, aby uniknąć potencjalnych problemów prawnych związanych z brakiem możliwości przeniesienia praw autorskich do rezultatów pracy agencji.

Sprawdź również: Pipedrive, HubSpot czy Livespace – który CRM dla firmy wybrać?

Klauzule dodatkowe: zakaz konkurencji i poufność

Dla zapewnienia kompleksowej ochrony interesów obu stron, umowa powinna zawierać klauzule dotyczące zakazu konkurencji oraz zachowania poufności (NDA). Klauzula zakazu konkurencji powinna precyzyjnie określać jego zakres przedmiotowy i terytorialny, czas obowiązywania, ewentualne wynagrodzenie oraz sankcje za naruszenie. Z kolei klauzula poufności powinna definiować zakres informacji niejawnych, sprecyzować pojęcie naruszenia poufności, określić działania niezbędne do zabezpieczenia informacji oraz sankcje za naruszenie obowiązku zachowania poufności.

Prawidłowo skonstruowana umowa z agencją marketingową stanowi fundament efektywnej współpracy, minimalizując ryzyko potencjalnych sporów i zapewniając ochronę interesów obu stron. Przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na precyzyjne określenie przedmiotu umowy, jasne zdefiniowanie praw i obowiązków stron, kwestie związane z prawami autorskimi oraz odpowiednie zabezpieczenie poufności i zakazu konkurencji. 

Digital marketing dla firm B2B

Skontaktuj się z nami!



    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


    Może spodobać Ci się również
    model abonamentowy

    Model Abonamentowy – co to jest i na czym polega?

    SPIS TREŚCI Hide Na czym polega model abonamentowy?Zalety i wady usług abonamentowychZalety modelu abonamentowegoWady modelu abonamentowegoModel abonamentowy – przykłady wykorzystania w praktyceModel abonamentowy w streamingu treściModel abonamentowy jako oprogramowanie SaaSModel…
    View Post
    model biznesowy

    Model biznesowy – co to jest i jak go zweryfikować?

    SPIS TREŚCI Hide Czym jest model biznesowy?Rodzaje modeli biznesowychZ czego składa się model biznesowy?Segmenty klientówOfertaKanały dostępu do towaru lub usługiCzy wszystkie firmy potrzebują modelu biznesowego?W jaki sposób zweryfikować sprawność modelu…
    View Post