Zaprojektuj zdobywanie wiedzy – czytanie.

Zaprojektuj zdobywanie wiedzy – czytanie.

złota godzina

Truizmem jest stwierdzenie,  że jako osoba decyzyjna musisz praktycznie codziennie nabywać nową wiedzę z obszaru zarządzania firmą. Szkolenia, warsztaty, konferencje, spotkania branżowe, artykuły i książki w formie papierowej i ebooków. Sposób na zdobywanie nowej wiedzy jest bez liku. W tym artykule zatrzymam się nad czytaniem książek właśnie, a dokładniej nad tym, jak zaprojektować tę czynność, aby była maksymalnie efektywna.

Efektywniejsze czytanie

Poniżej koncepcja tzw. „Złotej Godziny”, która może Ci w tym pomóc. Poznałem ją kilka lat temu podczas jednego ze szkoleń managerskich, a potem w różnych odmianach zetknąłem się z nią w dobrych książkach biznesowych. Sam stosuję ją na co dzień w swojej pracy, a w wielu organizacjach widziałem niesamowite efekty jej wdrożenia. Każdy z moich klientów jest zachęcany do wdrożenia tej metody u siebie. Poniżej poznasz kolejne kroki i zasady tego procesu.

  1. Kiedy wyznaczasz cele dla siebie i dla Twojego zespołu, określ dokładnie jaka wiedza będzie Tobie/wam potrzebna, aby móc je zrealizować.
  2. Zdefiniuj dokładnie w jaki sposób będziesz/będziecie tę wiedzę zdobywać. Ważne jest, aby nie szukać na oślep, ale zastanowić się spokojnie, czego potrzebujesz Ty, jako osoba decyzyjna oraz Twój zespół, oraz jak tą wiedzę wykorzystacie na co dzień.
  3. Szukaj literatury, która pomoże Wam w zdobywaniu tej konkretnej wiedzy. Potrzebne będą tutaj tytuły specjalistyczne, stąd nie warto ograniczać się tylko do książek ogólnych. Chodzi o wiedzę, która wystrzeli jak armata w kierunku Twoich celów i z dokładnością lasera trafi w wyznaczony przez Ciebie punkt, którym np. jest rozwiązanie problemu ze sprzedażą.
  4. Zanim zamówisz książkę/czasopismo zwróć uwagę na autora. Szukaj takich,  którzy wiedzą co piszą, a nie tylko piszą, co wiedzą. Szukaj praktyków i teoretyków, ludzi doświadczonych, bądź nietuzinkowych, którzy przedstawiają problem, opierając się na konkretnych przykładach i zbadanych koncepcjach. Niekoniecznie muszą być autorytetami akademickimi, bądź branżowymi. Może po prostu podobać Ci się ich sposób widzenia i prezentowania spraw.
  5. Zakup kilka interesujących książek oraz pism branżowych i czytaj je na przemian.
  6. Zarezerwuj na tę czynność codziennie 45 minut wyłącznie dla siebie. Możesz je podzielić na 15 minut rano, 15 minut w porze lunchu i 15 minut w porze wieczorowej. Poświęć je na tzw. aktywne czytanie. Możesz również zamknąć ten czas w jedno np. poranne 45 minutowe „spotkanie z wiedzą”.
  7. Zacznij aktywnie czytać Twoją literaturę. Powinieneś mieć pod ręką kolorowy marker, zakreślacz lub ołówek. To ważne atrybuty aktywnego „czytacza”.
  8. Reguła aktywnego czytania jest prosta. Podkreślasz w książce i czasopismach tylko te rzeczy, które od razu możesz wykorzystać w praktyce lub takie, które mogą Ci się przydać do Twoich celów.
  9. Po każdej sesji aktywnego czytania przeglądasz podkreślone zdania i strony oraz przepisujesz je skrótowo lub w punktach do specjalnie otwartego dokumentu, prezentacji, katalogu w komputerze lub zapisujesz na kartkach, które wkładasz do segregatora.
  10. Kolejnym krokiem jest zaprezentowanie zdobytej wiedzy członkom zespołu/bliskiej osobie. Ucząc innych sami uczymy się najlepiej. Poświęć na to 5 minut.
  11. Teraz takie dokumenty elektroniczne lub zwykłe segregatory, uporządkuj tematycznie
  12. Zdobytą wiedzę wykorzystuj w prowadzonych projektach, na spotkaniach z zarządem, w rozmowach z klientami, we wpisach blogowych, w newsletterze i innych formach komunikacji marketingowej.
  13. Na bieżąco zbieraj i wyciągaj wnioski z prowadzonych działań.

Proste i łatwe? Niestety nie. „Bieżączka” firmowych projektów i „życia codziennego” często wygrywa z czasem przeznaczonym na „Złotą Godzinę”. Mimo nazwy, na „Złotą Godzinę” nie ma „złotych rad”. Trzeba po prostu robić.

Dodane przez
Patryk Piłat
Skomentuj

Szybki kontakt

Skontaktuj się w sprawie: diagnozy firmy, modelu biznesowego, testowania pomysłów.